”En skada är en möjlighet att bli ännu bättre när man är bra igen”

Posted on 26 september, 2012 in Träning

Citatet kommer från en naprapat och lärare i pt-utbildningen som jag gick i augusti i år. Kajsa Bergqvists hälseneskada är ett numera klassiskt exempel på vad han menade: Hon slet av hälsenan sommaren 2004 och ett år senare vann hon guld i OS i Aten; hon blev bättre än hon var innan skadan.

En vanlig typ av idrottsskada är överbelastningsskador, som uppstår av belastning med låg energi i stor mängd; de smyger sig på en. Musarm är ett typiskt exempel från den moderna arbetsverkligheten. Löparknä, tennisarmbåge och hopparknä är tre exempel från idrottsvärlden. Jag har själv nyligen drabbats av den senare. Det är samma typ av skada som Zlatan Ibrahimovic hade för fyra år sedan, men som Håkan Alfredsson, professor i idrottsmedicin vid Norrlands universitetssjukhus, botade.

Hopparknä är en vanlig skada i sporter med mycket hopp, speciellt i volleyboll och basket, samt i dans. Jag misstänker att jag har fått min skada i samband med zumbapassen, som jag instruerar i snitt 1-2 pass om dagen av. En utlösande faktor var dock de intensiva kurserna jag gick i augusti, där alla leder och muskler fick aktiveras i såväl långsamt som snabbt tempo.

En överbelastningsskada av den här typen innebär att senan har fått mikroskopiska skador, strukturella förändringar, på sig. Detta gör att nerver och blodkärl har kunnat komma in i senan (se figur nedan), vilket gör att det smärtar. Det är oftast dock inte en inflammation det handlar om; knäet svullnar inte alls upp om man har hopparknä, men det gör ont antingen precis undertill eller ovanför knäskålen.

Hopparknä

Hopparknä med nerver och blodkärl (www.capioartroclinic.se, 2008)

Rehabilitering av en överbelastningsskada sker med den numera världsbekanta Umeåmodellen, framtagen av ovannämnda professor och forskargrupp, som innebär excentrisk träning (bromsträning) av muskeln som hör till senan ifråga. Denna typen av rehabiliteringsträning ska göra ont: ca 5 på en skala 0-10. Det är också en lång rehabiliteringsperiod eftersom senan inte har egna blodkärl som kan skynda på läkningen.

Det har dock gjorts försök med behandling enligt den så kallade PRP-metoden, Platelet Rich Plasma, även kallad stamcellsterapi (Orthohealing Center, 2011). Då tar man blod från patienten, centrifugerar det så att man separarer blodplättarna och sedan injicerar man dessa i det skadade området. Blodplättarna innehåller tillväxtfaktorer (GF, Growth Factors) som kan minska såväl smärta som läkningstid. Det behövs dock fler studier med högre metodologisk kvalitet och fler försökspersoner för säkrare slutsatser (The Sports Physiotherapist, 2011).

Vanligare alternativ är att ”kinestejpa” skadan. Dansare sägs använda kyla för att temporärt ta bort smärtan. Det är inte farligt att använda den skadade leden; det gör bara ont i vissa positioner.

En skada ska man se som något positivt: Det är en möjlighet för dig att bygga upp senan, muskeln och leden från grunden och göra den starkare än den var innan. Du blir bättre än du var innan, precis som rubriken till detta blogginlägg tipsade om, precis som Kajsa och Zlatan.

comments: Closed